Dacia Duster 1.0 LPG 2WD

Dacia Duster 1.0 LPG 2WD

To auto, które z pewnością zasługuje na uwagę, zwłaszcza jeśli zastanawiacie się nad praktycznym i ekonomicznym samochodem

Duster to flagowy model rumuńskiego producenta, który zdobył uznanie nie tylko ze względu na przystępną cenę, ale także za funkcjonalność i dużą odporność. Koncern Renault postanowił pójść krok dalej i zaoferował na rynku wersję Dustera zasilaną gazem LPG, Bezpośrednim konkurentem Dustera może być SsangYoung Tivoli, którego również można kupić z fabryczną instalacją LPG. Oba modele z pewnością przyciągną uwagę kierowców lubiących ekonomiczne podejście do jazdy.

To auto, które z pewnością zasługuje na uwagę, zwłaszcza jeśli zastanawiacie się nad praktycznym i ekonomicznym samochodem

Duster to flagowy model rumuńskiego producenta, który zdobył uznanie nie tylko ze względu na przystępną cenę, ale także za funkcjonalność i dużą odporność. Koncern Renault postanowił pójść krok dalej i zaoferował na rynku wersję Dustera zasilaną gazem LPG, Bezpośrednim konkurentem Dustera może być SsangYoung Tivoli, którego również można kupić z fabryczną instalacją LPG. Oba modele z pewnością przyciągną uwagę kierowców lubiących ekonomiczne podejście do jazdy.

Pierwsze wrażenie po spojrzeniu na Dacię Duster to z pewnością jej nowoczesny wygląd. Zgrabne proporcje, muskularne nadkola i charakterystyczna, opływowa sylwetka nadają temu SUV-owi pewnego rodzaju surowego uroku. Choć nie znajdziemy tu elementów luksusowej elegancji, to właśnie prostota i praktyczność są tutaj na pierwszym miejscu.

Patrząc na ciemno zielonego Dustera z miedzianymi elementami, w testowej wersji Extreme, nie mogłem uwierzyć, że ten SUV ma tylko przedni napęd. Powinno się wprowadzić jakieś odgórne rozporządzanie, że Dustery produkowane są tylko w wersji 4×4. Chcesz przedni napęd to kup sobie Joggera, Astrę kombi, albo innego kompakta z napędem na jedną oś. Duster ma takie kąty nadwozia i prześwit 210mm, że grzech nim nie wjeżdżać w teren. Przedni napęd tu po zdecydowanie za mało.

Zanim jednak wkroczymy do środka, warto zaznaczyć, że Duster w wersji LPG zachowuje przestronność i funkcjonalność znaną z modeli z silnikami benzynowymi czy diesla. Wnętrze utrzymane jest w minimalistycznym stylu, ale jest po prostu ergonomiczne. Intuicyjne rozmieszczenie elementów i fizycznych przycisków sterujących sprawiają, że podróżowanie staje się przyjemnością. Bagażnik zaskakuje pojemnością 445l, jest przy tym bardzo ustawny. Pod osłoną podłogi znajdziemy troidalny zbiornik LPG Made in Poland.

Przełączanie się, w czasie jazdy, między benzyną a gazem odbywa się praktycznie bez zauważalnych różnic, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy.

Przycisk przełączania jest oryginalny a elektroniczny wyświetlacz automatycznie pokazuje poziom benzyny lub LPG. Ekonomiczne korzyści płynące z wykorzystywania gazu LPG sprawiają, że Duster 1.0 LPG staje się atrakcyjną opcją dla tych, którzy zwracają uwagę na swoje wydatki i budżet domowy.

Trzycylindrowe jednostki napędowe charakteryzują się mniejszym oporem wewnętrznym, co przekłada się na efektywne spalanie. To jest główny powód stosowania trzech cylindrów w silnikach, do pojemności 1500cm3. Dzięki zastosowaniu turbodoładowania, jednostka potrafi kompensować niewielką pojemność, generując jednocześnie moc 100KM i 160Nm.

Oczywiście, każdy kij ma dwa końce i trzeba pamiętać, że trzycylindrowe jednostki nie zawsze mogą zaoferować kulturę pracy jak silniki o większej liczbie cylindrów. Jednak zalety, takie jak niska masa silnika czy zredukowane tarcie, zdają się zdecydowanie przeważać nad ewentualnymi wadami.

Podczas jazdy Dacia Duster 1.0 spisuje się bardzo dobrze. Wygodne zawieszenie absorbuje nierówności podłoża, a układ kierowniczy daje pewność prowadzenia. Auto bardzo dobrze radzi sobie w mieście. Podczas nieco bardziej wymagających wypraw poza miasto, z kompletem pasażerów i bagażem mała pojemność jest trochę odczuwalna, chociaż moment obrotowy jest wyższy niż w starszym silniku wolnossącym 1.6 16v z wcześniejszej generacji Dustera.

W każdym aucie, są pewne elementy, które mogą nieco przeszkadzać. Na przykład, wykończenie wnętrza mogłoby być nieco bardziej staranne, a pewne plastikowe elementy mogą sprawiać wrażenie tanich. Jednak, biorąc pod uwagę cenę i funkcjonalność, te drobne mankamenty można uznać za akceptowalne.

Podsumowując, Dacia Duster 1.0 LPG to propozycja dla tych, którzy szukają praktycznego i ekonomicznego SUV-a. Nowoczesny wygląd, dobre wnętrze oraz zasilanie gazem LPG to atuty tego modelu, które z pewnością zwrócą uwagę przyszłych użytkowników.

Jeżeli chcecie napęd 4×4 i mocniejszy silnik, rekomenduję wersję 1.3 Turbo o mocy 150KM.