Strzałka wstecz

Blog

Kiedy zmienić opony na zimowe? Praktyczny poradnik dla kierowców

Kiedy zmienić opony na zimowe? Praktyczny poradnik dla kierowców

Data aktualizacji: 04.11.2025, 13:06

Temperatura 7°C - magiczna granica zmiany opon

Eksperci z audycji „Bezpieczna Jesień” wskazują, że optymalnym momentem na zmianę opon na zimowe jest okres, gdy średnia dobowa temperatura spada do około 7°C. Kacper Jeneralski wyjaśnia: „Jeżeli średnia temperatura doby w okolicy 7 stopni, to już to jest taki ostatni dzwonek. To moment, w którym zimowe opony już będą się dobrze czuły na drodze''.

Dlaczego akurat 7°C? Opony zimowe wykonane są z specjalnej mieszanki gumy, która pozostaje elastyczna w niskich temperaturach, podczas gdy opony letnie twardnieją, znacząco tracąc przyczepność.


 Dlaczego nie warto czekać na pierwszy śnieg?

Wielu kierowców zwleka z wymianą opon, czekając na pierwsze opady śniegu. To błąd, który może nas drogo kosztować:

- Kolejki w serwisach - gdy spadnie śnieg, wszyscy rzucają się do wymiany opon

- Nagłe pogorszenie warunków - zaskoczenie przez pierwszy śnieg na letnich oponach może skończyć się tragicznie

- Problem z ruszeniem - jak zauważa Kuba Bielak: „Ludzie nie byli w stanie ruszyć na zielonym świetle, przejeżdżał jeden, dwa samochody zamiast 20 na jednej zmianie świateł"


Opony zimowe vs. całoroczne - co wybrać?

 Kiedy opony zimowe są koniecznością:

- Dla mocnych, ciężkich samochodów

- Dla kierowców preferujących dynamiczną jazdę

- Dla mieszkańców terenów górskich i wschodnich, gdzie zimy są mroźniejsze

- Dla osób regularnie jeżdżących w trasy


Kiedy opony całoroczne mogą wystarczyć:

- Dla samochodów małej mocy używanych głównie w mieście

- Dla kierowców jeżdżących spokojnie

- Gdy zimy są łagodne, a służby drogowe szybko odśnieżają ulice

Kacper Jeneralski komentuje: „Samochody małej mocy, które poruszają się w obrębie aglomeracji [...] i jeżdżące na oponach wielosezonowych nie są wielkim zagrożeniem".


Czy można "dojeżdżać" zimowe opony latem?

Eksperci są zgodni - to zły pomysł. Kuba Bielak przestrzega: „Latem na zimówkach ten sprzęt nie jest sprawny w stu procentach. Nigdy nie wiesz, kiedy wpadniesz w sytuację, która wymaga od Ciebie działań obronnych".

Problemy z jazdą na zimówkach latem:

- Gorsza przyczepność na suchym i mokrym asfalcie

- Dłuższa droga hamowania

- Szybsze zużycie opon w wysokich temperaturach

- Wyższe spalanie


Kontrola stanu opon - dlaczego to takie ważne?

Wymiana opon to doskonała okazja do dokładnego sprawdzenia ich stanu:

- Głębokości bieżnika (minimum 4 mm dla opon zimowych)

- Równomierności zużycia

- Ewentualnych uszkodzeń bocznych

- Obecności czujników ciśnienia

Kacper Jeneralski podkreśla: „Jeżeli nie ma czujników ciśnienia w oponach, to ubezpieczyciel ma prawo nie wypłacić odszkodowania, bo jedziemy samochodem, który nie jest sprawny w rozumieniu prawa".


Uwaga na wyjazdy zagraniczne!

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych, ale w wielu europejskich krajach jest to regulowane prawnie. Przed wyjazdem na narty warto sprawdzić lokalne przepisy. Kuba Bielak ostrzega: „Wyobraźcie sobie, że dojeżdżacie na letnich oponach do miejsca, w którym jest znak pokazujący, że należy jechać na oponie zimowej. I co wtedy? Zawracacie do Polski?".


Zasada ograniczonego zaufania na drodze

Nawet jeśli my zmienimy opony w optymalnym terminie, nie wszyscy zrobią to samo. Kacper Jeneralski zwraca uwagę: „Ty nie wiesz, czy on jedzie na zimowych, czy na letnich. Różnica w hamowaniach jest kolosalna". Dlatego jesienią i zimą szczególnie ważna jest zasada ograniczonego zaufania i zwiększenie odstępu od poprzedzającego pojazdu.


---
*Artykuł powstał na podstawie audycji „Bezpieczna Jesień” w Radiu Yanosik, której emisja odbywa się w środy między 18:00 a 20:00. W programie prowadzonym przez Kubę Bielaka wraz z ekspertem Kacprem Jeneralskim poruszane są najważniejsze tematy dotyczące bezpieczeństwa na drogach.